Pappilan historiaa

1850-luvulta kerrotaan, että ”pappilan pytingissä oli kolme kamaria, sali ja köökki”.

Myöhemmin päätyyn lisättiin matalampi laajennusosa. Laajennusosa tehtiin uudelleen vuonna 1980 ja siinä toimi seurakunnan kirkkoherranvirasto. Nykyisin seurakunnan kirkkoherranvirasto on yhteinen Inarin seurakunnan kanssa ja se toimii Ivalossa.

Pappilan navetta on vuodelta 1840 ja se on kokonaan entisöity 1970-luvulla. Entisöinnin jälkeen ei navetassa ole pidetty eläimiä. Talouskellari on holvattu kivikellari ja siinä on myös tulisija.

Punainen pihatupa, jota on kutsuttu myös lukkarintuvaksi, on vuodelta 1925. Pihatupa on toiminut myös rippikoululaisten majoitustilana ja opetustilana, kun seurakunnan rippikoulua pidettiin kirkkotuvilla ja pappilassa. Sauna on rakennettu vuonna 1930. Pihapiirissä on kaksi patsasjalka-aittaa. Toinen niistä on vuodelta 1770. Molemmissa aitoissa on siirtomerkintöjä ja onkin ilmeistä, että niitä on aikojen kuluessa siirrelty.

Utsjoen Pappilan ulkorakennuksia.