Seurakunta lyhyesti

Utsjoen seurakunta on Suomen pohjoisin seurakunta.

Pieni 900 jäsenen seurakunta toimii kolmella kylällä; Utsjoella, Nuorgamissa ja Karigasniemellä. Seurakunta kuuluu Inarin seurakunnan kanssa Pohjois-Lapin seurakuntayhtymään. Seurakuntayhtymä hallinnoi kiinteistöjä ja taloutta, mutta seurakunta päättää itsenäisesti toiminnastaan.  Saamelaisväestön osuus seurakuntalaisista on Suomen suurin, mikä näkyy toiminnassa. Utsjoella puhutaan pohjoissaamea, ja messut toimitetaan kaksikielisesti.

Seurakunnan historia

1600-luvulla kirkkoja alettiin perustaa eri puolille Lappia. Utsjoen alue kuului Norjan Hörnösandn hiippakuntaan ja se oli osa Kautokeinon emäseurakuntaa. Utsjoen seurakunnasta tuli itsenäinen seurakunta vuonna 1747 kun Ruotsin ja Tanskan välisissä rajajärjestelyissä Kautokeino jäi Norjan puolelle. Samalla Utsjoki liitettiin Turun hiippakuntaan. Inari kuului Utsjoen seurakuntaan kappeliseurakuntana vuoteen 1881 asti. Pohjois-Lapin seurakuntayhtymä perustettiin vuoden 2018 alussa.

Utsjoen kirkko.