Pappila

Utsjoen Pappilan rakennus

Esteettömyys

Pappilan pihatupaan on invaluiska. Pappilan sali ei ole esteetön, portaat ovat kapeahkot.

Utsjoen pappila sijaitsee Mantojärven rannalla kirkon vierellä ja se on osa Utsjoen kirkkomaisemaa.

Pappila ja sen pihapiiri on Museoviraston suojelema. Pappila on C.L Engelin (1778 – 1840) suunnittelema ja valmistui vuonna 1843. Se edustaa empire-tyyliä ja on yksikerroksinen.

Pappilan pihapiirissä on navetta, aittoja, pihatupa, sauna ja liiteri sekä talli. Vanhimmat hirsirakennukset ovat 1700-luvulta.

Käyttötarkoitus

Utsjoen pappila on kirkkoherran asunto ja pappilan päädyssä on kirkkoherran työhuone.

Pappilan pihapiirissä on pihatupa, jota käytetään kesäisin seurakunnan kokoontumistilana. Myös pappilan pihasaunaa voidaan käyttää seurakunnan saunailtoihin.

Pysäköinti Pysäköinti

pe 21.6. klo 19.00

Juhannusjuhla

Perinteinen juhannusaaton kokkojuhla pappilassa klo 19.00 Aloitamme pihatuvassa yhteislauluilla. Kokko sytytetään laulujen jälkeen. Makkaranpaistoa, mehua.
ke 10.7. klo 18.00

Yhteislauluilta pappilan pihatuvassa

Yhteislauluilta pappilan pihatuvassa klo 18. Laulamme toivevirsiä ja lauluja. Kahvit. Sauna lämpiää miehille laulujen jälkeen.
ke 7.8. klo 18.00

Yhteislauluilta pappilan pihatuvassa

Yhteislauluilta pappilan pihatuvassa klo 18. Laulamme toivevirsiä ja lauluja. Kahvit. Sauna lämpiää naisille laulujen jälkeen.